fbpx

Spierkrampen tijdens het sporten: hoe te voorkomen

Keer terug naar de lijst met artikelen

Spierkrampen tijdens het sporten: hoe te voorkomen

Krampen kan je in elke spier krijgen, maar hoe kan je voorkomen én genezen? Welke rol kan magnesium daarbij spelen? Lees zeker verder als je zorgeloos wil sporten, zonder die pijnlijke krampen.

Hoe te behandelen?

Eenmaal last van krampen kan je eigenlijk maar weinig doen, buiten hopen dat ze snel terug verdwijnen en je je training of wedstrijd toch op een goeie manier kan afwerken. Het enige wat echt helpt op het moment zelf is het passief rekken van de spier. Heb je bijvoorbeeld kramp in je kuit, dan kan je maar beter je been volledig strekken en aan je tenen trekken. Daarvoor moet je even doorbijten, maar het loont de moeite! Blijven de krampen aanhouden, dan kan je de spier proberen af te koelen of samen te drukken. Zo zie je vaak lopers of triatleten met compressiekousen sporten.

Hoe te voorkomen?

Het goede nieuws is dat er wel heel wat manieren zijn om krampen te voorkomen. Wij geven de vijf belangrijkste met je mee.

  1. Water, water, water!

In de eerste plaats moet je zo veel mogelijk water drinken tijdens het sporten. Het is de basis waarop je lichaam functioneert.

  1. Wees voorzichtig met wat je eet

Naast je vochtopname is aangepaste voeding minstens even belangrijk. De energie die je spieren verbruiken, moet aangevuld worden aan de hand van een gezond dieet dat voldoende vitamines en mineralen zoals calcium en magnesium bevat. Je kan het vergelijken met een auto zonder benzine, die rijdt ook niet.

  1. Men rekt en strekt

Verder zijn lenigheidsoefeningen een echte must voor elke sporter! Ze zorgen ervoor dat er minder druk op je spieren komt  en dat je lichaam beter in balans is. Rek en strek je lijf elke dag een kwartiertje of waag je eens aan een yogasessie, je zal er de vruchten van plukken!

  1. Niet teveel!

Om krampen te voorkomen is het ook belangrijk dat je je training aanpast aan de omstandigheden. Dat wil zeggen zowel aan je niveau en de vermoeidheidsgraad van je lichaam als aan de temperaturen buiten. Het is niet verstandig om bij 40 graden als een gek te gaan lopen, net zoals het niet slim is om twintig dagen na elkaar te trainen zonder rust.

  1. Men warmt wel op voor te starten

Een laatste tip om krampen te vermijden is een goede opwarming voor je gaat sporten. Dat is nodig om blessures te vermijden en je lichaam te laten wennen aan de intensieve bewegingen die eraan komen. Doe je dat niet, dan ligt het risico op krampen veel hoger.

Magnesium tegen spierkrampen

In de volksmond hoor je vaak dat krampen de schuld zijn van een magnesiumtekort. Dat is niet altijd zo, maar het kan wel een belangrijke factor zijn. Magnesium is de stof die ervoor zorgt dat je spier terug ontspant, nadat ze zich opspande. Aangezien dit proces zich bij sporters veel vaker voordoet, hebben ze veel meer magnesium nodig. Dat kan door goed op je voeding te letten, magnesium komt voor in groenten, peulvruchten, volle granen, zwarte chocolade en schaalvruchten, of door extra magnesium te nemen in de vorm van supplementen. Voedingsmiddelen rijk aan vet, toegevoegde suiker evenals alcohol zijn zeer arm aan magnesium en sowieso niet gezond.

NY/MG/20/0001 – 05/02/2020 – NL

Powered by Atypic ®
Magnecaps