fbpx

Spierkrampen tijdens het sporten: belangrijkste oorzaken

Keer terug naar de lijst met artikelen

Spierkrampen tijdens het sporten: belangrijkste oorzaken

Nog drie bochten…Misschien kan je vandaag het sprintje op het einde van jullie 5 kilometer eens winnen. Dat zou mooi zijn na al die training. Nog honderd meter te gaan, tijd voor de ultieme versnelling! Alles geven! Het ziet er goed uit. Tot die verdomde kramp in je lijf schiet. Onmiddellijk game over. Weer een kans gemist.

Krampen kan je in elke spier krijgen, maar wat zijn de vaakst voorkomende oorzaken? Welke rol kan magnesium daarbij spelen? Lees zeker verder als je zorgeloos wil sporten, zonder die pijnlijke krampen.

Oorzaak spierkrampen tijdens het sporten

Hoewel onderzoekers het er nog niet helemaal over eens zijn, bestaan er verschillende verklaringen voor het ontstaan van krampen tijdens het sporten.

Vochttekort

Een van de meest voorkomende oorzaken zou vochttekort zijn. Het lichaam kan niet genoeg water opslaan voor een lange inspanning, waardoor je tijdens het sporten constant moet bijvullen. Doe je dat niet, dan komt er extra druk op de zenuwen in je spieren en krijg je krampen.

Vermoeidheid

Daarnaast kan ook vermoeidheid voor krampen zorgen. Dit op twee manieren. Ten eerste omdat de spier zelf uitgeput is en daardoor meer moeite heeft om op het juiste tempo op te spannen en te ontspannen. Ten tweede omdat de zenuwen in de spier zodanig veel impulsen moeten verwerken dat ze op den duur de controle verliezen en krampen veroorzaken.

Een uitgebalanceerd trainingsschema is dan ook een must voor elke sporter. Te veel training zorgt voor vermoeidheid en dus voor een groter risico op krampen. Te weinig training zorgt voor zwakkere spieren die tijdens een wedstrijd overbelast kunnen raken en eveneens krampen kunnen vertonen. In beide gevallen is een goede opwarming voor het sporten cruciaal. Plotse explosieve bewegingen doen je spieren hevig samentrekken, waardoor ze soms enkele seconden in die houding blijven steken.

Dieet

Een laatste belangrijke factor is je voeding. Sporters hebben nog meer mineralen en vitamines nodig dan andere mensen. Magnesium zorgt bijvoorbeeld voor een normale spierfunctie en een normale werking van het zenuwstelsel en dus voor de overdracht van prikkels in de spieren. Als sporter dient je voeding daar dan ook op aangepast zijn, ofwel via je dagelijkse maaltijden, ofwel met behulp van supplementen.

NY/MG/20/0001 – 05/02/2020 – NL

Powered by Atypic ®
Magnecaps